Første versjon av historien om hvordan familien Waaler kom i gang med YNAB.
Finn ut hva dere har brukt penger på i en typisk måned
YNAB er fin, men begynn jobben i Excel — og nettbanken
- Gå gjennom forrige måned og kanskje måneden før det også
- List opp alle faste betalinger
- Huslån
- Forsikringer
- Fondssparing
- Internett/Tv
- MobilabbStrøm
- Summer omtrent alle hovedkategorier av utgifter dere har i løpet av en måned
- Mat
- Bensin
- Forsikringer
- Fritid
- Etc
Nå vet du omtrent hvor mye som går ut hver måned i løpende utgifter
Tenk gjennom hvilke andre utgifter som kommer gjennom et år
- Kommunale avgifter
- NRK-lisens
- Bilavgifter
- Kontigenter til foreninger og idrettslag
- Tannlegebesøk
- EU-kontroller
- Aviser
- Årsgebyr på bankkonti
Summer opp årlige utgifter og del på 12.
Tenk så på andre utgifter det kunne være kjekt å spare opp til
- Ferie
- Julegaver
- Oppussing
- Slektsbesøk
- Neste konfirmasjon
- Opplevelser
- Tull og tøys
Summer alle “kjekt å ha”-postene og del på 12
Summer alle månedlige, årlige og kjekt å ha-tall
Gratulerer! Du vet nå hvor stort månedsbudsjettet i YNAB må være.
Er dere fler om å bidra i husholdningen?
Skal dette være et fellesbudsjett, bør dere begge betale inn etter evne i den/de kontoene som budsjettet skal bygges rundt. Sett opp hvor mye dere begge tjener, så får dere en brøk på hvor mye begge skal bidra med i budsjettet.
Får dere utbetalt lønn på forskjellige datoer?
Siste øvelse i Excel er å sette opp en kjapp oversikt over hvis inntekt skal “dekke” hvilke budsjettposter når de kommer inn. I YNAB skal man kun budsjettere med de pengene man faktisk har.
Når jeg får lønn den 1. i hver måned sørger jeg for å fordele mitt bidrag på de mest brukte budsjettpostene, mat, bensin osv. Og når konas lønn kommer den 20. fordeler vi det på de mindre brukte postene, som julegaver o.l.
Nå begynner moroa i YNAB.
Opprett kontoer i YNAB
Det finnes to typer kontoer: Budsjettkonto og tracking-konto.
Budsjettkonto er alle konti som skal kunne brukes til budsjetterte utgifter.
Trackingkonto er ting du gjerne vil ha en oversikt over, men som ikke kan ansees som tilgjengelig for budsjettet. Eksempler på trackingkonti er fondssparing, pensjonssparing og sparing til ungenes førerkort.
Når du legger inn bankkonti og saldoene på disse får du en Sum som er “To be budgeted” — en samlet pott penger du kan gi en jobb med en gang.
Opprett selve budsjettet i YNAB med hovedkategorier og underkategorier.
Her er våre kategorier for å vise et eksempel:
- Mat
- Dagligvarer
- Restaurant og kafe
- Takeaway
- Bil, hus, barn og dyr
- Bensin
- Kose oss
- Hage og fritid
- Vedlikehold og maling
- Møbler og inventar
- Klær
- Faste månedlige utgifter
- Forsikringer
- Huslån
- Strøm
- Lommepenger til barna
- TV/Internett
- Spotify, Netflix osv
- Årlige utgifter
- Kommunale avgifter
- Renovasjon
- Bilavgifter
- NRK-lisens
- Eiendomsskatt
- Brøyting
- Feiing
- Avisabonnement
- Foreningskontingenter
- Ferie
- EU-kontroll
- Opplevelser
- Sverigeshopping
- Oppussningsprosjekter
- Sparing
Fodel pengene du allerede har på konto
Fordel “To be budgeted” på de budsjettpostene du ønsker å dekke med pengene dere har tilgjengelig her og nå.
Ta en pause nå — du har fotjent det!
Klar til å registrere!
Du er nå klar til fase to: å registrere transaksjoner. Legg inn appen på telefonen , logg deg på og åpne budsjettet ditt. Neste gang du er i butikken, registrer kjøpet. I begynnelsen må du opprette nye betalingsmottakere, etter et par uker er de fleste av dem på plass.
Angi beløpet, hvilken butikk du var i og hvilken konto pengene gikk fra. Gratulerer, du har nå postet din første transaksjon i YNAB!
Budsjettet oppdaterer seg og tilgjengelig beløp på budsjettposten du brukte reduseres.
Opprett automatiske transasksjoner i YNAB
Alle faste transaksjoner, alle faste betalingsavtaler skal også inn i YNAB. Disse ka du opprette som faste transsaksjoner i YNAB, akkurat som de er satt opp i nettbanken. Gjør dette på PC-en, mobilappen til YNAB funker dårlig til dette.
Når du registrere en transaksjon på PC-en har du, når du velger dato, muligheten til å velge at betalingen skal gjentas, f.eks. hver måned. Automatiser alle transaksjoner du kan på denne måten. Når de aktuelle datoene kommer blir transaksjonene utført i YNAB, men den gir deg et hint og ber deg godkjenne transaksjonen allikevel, for å være på den sikre siden.
High Five!
Du er nå godt i gang. Neste gang du får lønn, legg inn inntekten (eller det bidraget du overfører til felleskonto) i YNAB, og fordel pengene på de postene du definerte i Excel — eller de postene som er viktigst å dekke denne måneden. Gi alle pengene en jobb til “To be budgeted” er 0.
Trenger du hjelp og tips?
Brukergruppene på Facebook er er godt sted å knytte kontakt med oss andre YNAB.rukere.
Gruppe for norske brukere: https://www.facebook.com/groups/974776189233061/
Gruppe for brukere fra hele verden: https://www.facebook.com/groups/YNABFans/
Sjekk også ut YNAB sine egne ressurser: https://www.youneedabudget.com/learn